22 Haziran 2006

Kurt Schwitters: Eile ist des Witzes Weile

"Kümmernisspiele"-"Keder Oyunu"
a. Efendim:
b. Evet?
a. Tutuklandınız.
b. Hayır.
a. Efendim, tutuklandınız.
b. Hayır.
a. Efendim, tutuklandınız.
b. Hayır.
a. Efendim, ateş edeceğim.
b. Hayır.
a. Sizden nefret ediyorum.
b. Hayır.
a. Sizi çarmıha gereceğim.
b. Hayır.
a. Sizi zehirleyeceğim.
b. Hayır.
a. Sizi öldüreceğim.
b. Hayır.
a. Kışı düşünün.
b. Asla.
a. Sizden nefret ediyorum.
b. Asla.
a. Sizi geberteceğim.
b. Dediğim gibi, asla.
a. Ateş edeceğim
b. Bunu daha önce söylemiştin.
a. Öyleyse lütfen gelin.
b. Sen beni tutuklayamazsın.
a. Nedenmiş?
b. Olsa olsa beni yakalayabilirsin.
a. Öyleyse sizi yaklayacağım.
b. Hadi yap o zaman.
b. a.nın kendisini yakalamasına ve yaka paça götürmesine izin verir. Sahne kararır. Seyirciler kendileriyle dalga geçildiğini düşünerek bağırıp çağırmaya, ıslık çalmaya başlarlar.
Koro avazı çıktığı kadar bağırır: Rezalet! Şair dışarıııı. Bu ne saçmalık.

1922.



"Kurze Lebensbeschreibung"-"Kısa Hayat Hikâyesi"
Küçük bir çocuk olarak geldim dünyaya. Annem beni babamın yanına gönderdi, babam buna çok sevindi. Benim bir erkek olduğumu fark etmesiyle kendini tutamayıp sevinçten odada zıplayıp hoplamaya başladı, çünkü bütün hayatı boyunca hep bir oğlu olsun istemişti. Ancak babamın en büyük sevinci bir ikizimin olmamasıydı.

Sonra büyüdüm ve herkesi mutlu etmeye başladım, zaten başkalarını memnun etmek hayattaki en büyük amacım olmuştur. İnsanlar birşeylerden kaygılanmaya başlayınca yapılabilecek bir şey yoktur. Öğretmenim ne zaman beni şamarlam fırsatı bulsa mutlu oluyordu ve bütün okul ben mezun olduğumda derin bir nefes aldı.

1939.

Hannover

Hannoverliler bir şehrin, büyük bir şehrin sakinleridirler. Hannoverliler köpek hastalığı nedir bilmezler. Hannover Belediye Binası Hannoverlilere aittir ve bu elbette haklı bir taleptir. Hannover ve Anna Blume arasındaki fark, Anna'nın baştan sona ve sondan başa okunabilmesi, ancak Hannover'in ancak baştan sona doğru okunabilmesidir. Ancak, Hannover sondan başa doğru okunduğunda üç kelimelik bir kombinasyonu ortaya çıkarırır: "re von nah." "Re" sözcüğü farklı şekillerde tercüme edilebilir: "geriye doğru" ya da "geri." Ben, "geriye doğru" tercümesini öneriyorum. Böylece Hannover kelimesinin tercümesi bize "Geriye doğru -den -e doğru" karşılığını verir. (...)Diğer taraftan Anna Blume tersten düz okunuduğu gibidir: A-N-N-A.
(Lütfen köpeğinizi kayışla gezdiriniz.)

Yeniden Doğumum

İnanın, bu konuyu iyice düşündüm, bu yüzden tutup olmaz öyle şey demeyin. Bu kesin doğru, bu yüzden bana pekala "Küçük Hanım" diye hitap edebilirsiniz. Bakın, daha önceleri ben kesinlikle bir köpektim, bu yüzden bütün köpeklere hak ettikleri saygıyı göstermekte kusur etmem. Köpekleri severim, davranışlarındaki terbiyeye, ahlaklı, açık sözlü, sadakatli, kin gütmeyen, dürüst kişiliklerine bayılırım. Bakın, ben de öyleydim. Bir köpek gördüm mü ona rahat vermem, ille de ona, eski meslektaşıma dostça havlamaktan geri durmam. Kendimi özgü, bütün köpeklerin yanıltıcı bulduğu bir havlama geliştirdim. Hepsi de öfkeyle havlayarak karşılık veriyorlar, hatta çoğu zaman pantolonumu ısırmak istiyorlar. Bakın, bir insandım ben hatta bir gazeteci. Bu insanlar hiçbir kişilik belirtisi göstermeyen türden insanlardır. Ahlaklı oldukları su götürmez, ancak bu yalnızca yazdıkları için geçerlidir, çünkü biz gazeteciler hiçbir kusur yokken bile insan hayatının karanlık tarafları denen şeyi de iyi biliriz. Ancak, müsterih olunuz Sayın Bayım, biz gazeteciler yalnızca kendimiz için yazarız. Ve oluşturduğumuz partiye* sadığızdır. İçimizden bir bir yazı mı yazdı, hemen kendine bir parti* kurar. Elbette kendi değerimizi iyi biliriz,* benim gibi mesela. Kin gütmek? Bu söz konusu bile olamaz, hem de hiç. Bakın, biz eleştirel insanlarızdır ve olgulara hiçbir kişisel tavır lamksızın iyi ile kötüyü ayırt etmeyi biliriz. İşte böylece ben en iyi şekilde melek gibi bir tabiata kavuştum ve bir sonraki sefer hayata bir kadın olarak geleceğime adım gibi eminim. Ama insanın önce bazı şeyleri tecrübe etmeniz gerekir! Ben de bunu önceden çok iyi hem de müthiş akıllı bir şekilde düşündüm zaten, ve artık gazeteci olarak yaşamak istemediğime karar verdim.


Hayat Müthiş Bir Buluştur
*Forsetzung folgt....

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home